ده عامل موثر در ناکارآمدی نظام پیشنهادها

ده عامل نصفه نیمه کارکردن سیستم پیشنهادها و چگونه می توانیم از آنها دوری کنیم:

10- تاخیر در پذیرش پیشنهادهای ارائه شده

پاسخدهی در طی یک روز به اعضا هر زمان که ممکن باشد. پاسخدهی ممکن است صرفا  "انتقال به مرحله بعد" یا اینکه پاسخی باشد مبنی برا اینکه " برای ارائه به مرحله بعد نیاز به بازنگری بیشتر  و بهبود پیشنهاد نیاز است" . پیشنهاددهنده را برای شکستن پیشنهاد به اجزاء ریزتر تشویق کنید.

9- فرایند پیچیده پذیرش (کمیته ها)

فرایند پذیرش باید شامل دیدن پیشنهاد، بحث و پذیرش بوسیله سرپرست تیم یا سرگروه کمیته باشد.  بهتر است پیشنهاد ارائه شده در محل واقعی پیشنهاد بررسی شود تا اینکه در اتاق های کنفرانس و صرفا بر اساس یکسری مطالبی که روی کاغذ نوشته شده است.

8- انباشت پیشنهادهایی که برای اجرائی شدن به مصوبه و یا سازوکار خاصی نیاز دارند.

 ترجیح کمیت بر کیفیت پیشنهادها، کارکنان را به ارائه پیشهادهایی که  حل آنها آسانتر است، ترغیب  می کند. این هم سبب جلوگیری از انباشت می شود و مهم تر از آن  مهارت و اعتماد به نفس افرادی که وارد فرایند حل مسئله شده اند را افزایش می دهد.

7- کمتر از 99درصد ایده ها اجرا شوند

یک ایده باید پرورش یابد و ایده دهنده باید آموزش داده شود، بنابراین هر پیشنهاد اساسا پذیرفته می شود. خطوط راهنما یی را که چه ایده هایی بهبود بهتری ایجاد می کنند(به طور مثال موضوعات بسیار ویژه و کوچک که بر روی مواردی نظیر کاهش هدررفت ها+محیط + ایمنی) را تهیه کنید.

6- پیشنهادهای نامناسب

یکبار دیگر شیوه نامه و یا دستورالعمل شفافی برای اینکه پیشنهاد خوب چگونه است در دسترس پیشنهاددهندگان قرار دهید. بر روی مشتری تمرکز کنید، کار خود را بهبود ببخشید،  اهداف محیطی و یا سیاست های مدیریتی را از ایمنی، کیفیت، تحویل خدمت یا کالا، هزینه و اخلاق "SQDCM " جدا کنید. تمرکز بر فرایند فارغ از اشخاص، مطلوب می باشد.

5- اجازه درج پیشنهادهای بی نام و نشان

از آنجا که پیاده سازی نظام پیشنهادها، ابزاری برای توسعه نیروی انسانی است با اینکار شما نمی توانید موتور تولید ایده و پیشنهاد را فعال نگهدارید.  مطمئن باشید که در بین پینشنهادهای رسیده رفتارهای ناهنجار نیز از برخی افراد سر می زند  وعدم امنیت حرفه ای، سبب حرفه ای نبودن سازمان، احساسی و فیزیکی را سبب می گردد که مانع ثبات سیستم می شود.

4- پاداش و جوایز ناعادلانه

هر پیشنهادی باید یک جایزه کوچک دریافت کند و برای دستیابی به جوایز بزرگ، عواملی نظیر تلاش، خلاقیت، تاثیرگذاری و ... به عنوان اساس کار دسته بندی شوند. تشویق در جهت ارائه پیشنهاد، توسعه و اجرا و پیاده سازی تیمی راهی برای  کاهش پاداش و جوایز ناعادلانه است.

3- ایجاد انگیزه صرفا پولی

از انجا که انسان قلب این سیستم کایزنی است و انسانها هم به انگیزه های درونی و هم بیرونی نیازمندند، یک سیستم پایدار بر انگیزه های درونی استوار است نظیر: به رسمیت شناختن جایگاه افراد، خودباوری، توسعه مهارتها و حفاظت از محیط، که توجه مدیریت و یا راهبر را می طلبد.

2- عدم حمایت و ارتقاء برنامه کایزن

نه فقط در استقرار نظام پیشنهادها بلکه در هر رویداد کایزنی دیگر روش های متنوعی برای ارتقا و حمایت آن را پیاده کنید. نگاه بلند مدتی به توسعه افراد داشته باشید. می توانید با تشویق ارائه پیشنهاد به صورت تیمی شروع کنید و هدف را روی کمیت ورای کیفیت بگذارید و بصورت دوره ای یک مسابقه بهترین ها و یا یک رویداد تعالی را بر اساس زمینه های مختلف برگزار کنید.

1- عدم اجرای به موقع 

اگر بهترین پیشنهادها به سبب نبود منابع اعم از زمان، پول، مواد و مهارت سروقت و به موقع اجرایی نشوند، سبب کاهش انگیزه ها می گردد.

و یک انعام برای شما در انتهای این مطلب: 

بهتر این است که برای برنامه نظام پیشنهادها ی سازمان، یک نام مناسب و منحصربفرد انتخاب کنید. نظام پیشنهادها درباره پیشنهادها نیست بلکه راهی است برای توسعه خلاقیت، مهارتهاو آگاهی است. بنابراین نام مناسبی برای آن انتخاب کنید.

نکته: مطالب توسط مدیریت سایت تدوین گردیده است.